Vita proaktiv
Vita Proaktiv er en margarin som reduserer kolesterolet med 10% på 3-4 uker.
Vita Proaktiv margarin er en lettmargarin (35 % fett) av raps- og solsikkeolje tilsatt plantesteroler. Det er dokumentert at produktet reduserer kolesterolet med 10 % i løpet av 3-4 uker.
Lettmargarinen Vita Proaktiv gjør det enklere for deg å være proaktiv i forhold til ditt eget kolesterolnivå. Ordet proaktiv betyr å være i forkant.
Man er i forkant ved å motvirke høyt kolesterolnivå, og dermed i forkant med å redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Vita Proaktiv hjelper deg derfor å være proaktiv ved å redusere kolesterolet i blodet ditt.
Hvilken effekt gir Vita Proaktiv margarin?
Vita Proaktiv margarin reduserer kolesterolet med 10 % på 3-4 uker. Dette er bevist gjennom en studie gjennomført ved Ullevål Universitetssykehus, samt i 41 internasjonale studier. Vita Proaktiv har denne effekten fordi den inneholder naturlige plantesteroler.
Hvordan reduserer Vita Proaktiv margarin kolesterolet?
Plantesteroler dannes naturlig i planter og er plantenes kolesterol. Plantesterolene i Vita Proaktiv margarin reduserer kolesterolet i kroppen på følgende måte:
Kolesterolet er i tarmen før det går over i blodet. Plantesterolene i Vita Proaktiv legger seg på tarmveggen, og danner en slags fysisk barriere mot opptak av kolesterol. Plantesterolene hindrer på den måten at en del av kolesterolet i tarmen går over i blodet. Plantesterolene reduserer både kolesterolet vi får i oss via kosten og det kolesterolet kroppen produserer selv.
Plantesterolene tas i liten grad opp i kroppen, og forsvinner ut via tarmen og tar med seg kolesterolet. For å gjøre dette enklere å forstå har vi forsøkt å visualisere det gjennom en animasjon.
Det finnes to ulike typer kolesterol; HDL- (det gode) og LDL- (det dårlige) kolesterolet. Vita Proaktiv reduserer kun total- og LDL-kolesterolet, og har ingen effekt på det gode HDL-kolesterolet.
Kan dette være mulig?
Dette er et spørsmål vi ofte hører og har forståelse for at folk lurer på. Det er gjennomført en stor koststudie på Ullevål Universitetssykehus for å teste effekten av Vita Proaktiv margarin. Studien inkluderte 60 personer med litt høyere kolesterolnivå enn anbefalt og ble ledet av professor i ernæring dr.med Serena Tonstad.
Forsøkspersonene spiste 25 gram Vita Proaktiv margarin per dag (tilsvarer 2 gram plantesteroler) i fire uker. Vita Proaktiv reduserte gjennomsnittlig totalkolesterol med 10 % og LDL-kolesterol med 15 % sammenlignet med nivået de hadde før de ble med i studien. Les mer om denne studien her.
Hvordan kan jeg vite at det er trygt å spise Vita Proaktiv margarin?
For å få godkjennelse til å selge og markedsføre dette produktet i Norge har Vita Proaktiv margarin vært igjennom en omfattende prosess og godkjennelse av Mattilsynet. Produktet er derfor vurdert og godkjent av norske myndigheter.
Vitenskapelige studier om plantesteroler
Det er også utført en rekke internasjonale vitenskapelige studier med plantesteroler. En analyse av 41 slike studier viser en gjennomsnittlig kolesterolreduksjon på 10%. De fleste studiene er kjørt fra 2 til 4 uker.
Produkter tilsatt plantesteroler har vært på markedet i Finland siden 1995 og resten av Europa etter dette.
