Vita Proaktiv

Vita Proaktiv er en margarin som reduserer kolesterolet med 10% på 3-4 uker.

Vita Proaktiv margarin er en lettmargarin (35 % fett) av raps- og solsikkeolje tilsatt plantesteroler. Det er dokumentert at produktet reduserer kolesterolet med 10 % i løpet av 3-4 uker.

Å være proaktiv betyr å være i forkant. Man er i forkant ved å motvirke høyt kolesterolnivå, og dermed i forkant med å redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Vita Proaktiv hjelper deg derfor å være proaktiv ved å redusere kolesterolet i blodet ditt. 

Hvilken effekt gir Vita Proaktiv margarin?
Vita Proaktiv margarin reduserer kolesterolet med 10 % på 3-4 uker. Dette er bevist gjennom en studie gjennomført ved Ullevål Universitetssykehus, samt i 41 internasjonale studier. Vita Proaktiv har denne effekten fordi den inneholder naturlige plantesteroler. Illustrasjonen nedenfor viser hvordan plantesteroler virker i tarmen.   

Plantesterolers effekt ved bruk av Vita Proaktiv

Les mer her om hvordan plantesterolene i Vita Proaktiv reduserer kolesterolet i kroppen.

Risikofaktorer 
Det finnes flere risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer. Noen kan vi gjøre noe med, og noen kan vi ikke gjøre noe med. De risikofaktorene vi ikke kan påvirke er arv, alder og kjønn.

Har nære slektninger på en eller begge sider hatt hjerte/karsykdom, er risikoen for at du også kan få sykdommen større. Blodårene blir stivere med alderen og avleiringene starter allerede fra barndommen. Det er derfor viktig med et hjertevennlig kosthold allerede fra ung alder. Risikoen for å få hjerte- og karsykdom er statistisk sett større hos menn enn hos kvinner.

De risikofaktorene vi kan gjøre noe med er:

Ulike typer kolesterol
Det finnes to ulike typer kolesterol; HDL- (det gode) og LDL- (det dårlige) kolesterolet. Vita Proaktiv reduserer kun total- og LDL-kolesterolet, og har ingen effekt på det gode HDL-kolesterolet. Les mer om kolesterol her.

Kan dette være mulig?
Dette er et spørsmål vi ofte har hørt og har forståelse for at folk lurer på. Det er gjennomført en stor koststudie på Ullevål Universitetssykehus for å teste effekten av Vita Proaktiv margarin. Studien inkluderte 60 personer med litt høyere kolesterolnivå enn anbefalt, og ble ledet av professor i ernæring dr.med Serena Tonstad.

Forsøkspersonene spiste 25 gram Vita Proaktiv margarin per dag (tilsvarer 2 gram plantesteroler) i fire uker. Vita Proaktiv reduserte gjennomsnittlig totalkolesterol med 10 % og LDL-kolesterol med 15 % sammenlignet med nivået de hadde før de ble med i studien.

Hvordan kan jeg vite at det er trygt å spise Vita Proaktiv margarin?
For å få godkjennelse til å selge og markedsføre dette produktet i Norge har Vita Proaktiv margarin vært gjennom en omfattende prosess for godkjennelse av Mattilsynet. Produktet er derfor vurdert og godkjent av norske myndigheter.

Vitenskapelige studier om plantesteroler
Det er også utført en rekke internasjonale vitenskapelige studier med plantesteroler. En analyse av 41 slike studier viser en gjennomsnittlig kolesterolreduksjon på 10%. De fleste studiene er kjørt fra 2 til 4 uker. Produkter tilsatt plantesteroler har vært på markedet i Finland siden 1995, og resten av Europa etter dette.

10% reduksjon i kolesterolnivå kan ha stor betydning på risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdom. Risikoreduksjonen er avhengig av hvilken alder man har:

Alder Redusert risiko for hjerte- og karsykdom*
40 år 50 %
50 år 40 %
60 år 30 %
70 år 20 %

*Kilde: Law, M.R. et al. British Medical Journal. 1997; 308:367-373

 

Besøk vår hjerteskole for å lese mer om hvordan hjertet fungerer.

Vita Proaktiv anbefales av Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Get Adobe Flash player