Dokumentert effekt

Studie ved Ullevål Universitetssykehus
Effekten av Vita Proaktiv margarin er dokumentert i en studie ved Ullevål Universitetssykehus.

Omfattende utenlandske og norske vitenskapelige studier har vist at plantesteroler reduserer nivået av både total- og LDL- kolesterol.

En meta-analyse basert på 41 studier viste at den gjennomsnittlige reduksjonen i LDL-kolesterol etter et inntak av 2 gram plantesteroler per dag er 10% (Katan et al. 2003).

Plantesteroler reduserer kolesterolet
Studier har vist at plantesteroler reduserer kolesterolet hos ulike grupper:

  • Personer med normalt og forhøyet kolesterolnivå
  • Personer med type 2 diabetes
  • Personer som benytter kolesterolreduserende medikamenter
  • Voksne og barn med familiær hyperkolesterolemi

Les mer om noen utvalgte studier vedrørende kolesterol

Norsk studie med Vita Proaktiv margarin
Effekten av Vita Proaktiv margarin er testet i en dobbeltblindet crossover studie på Ullevål Universitetssykehus.

Studien inkluderte 60 personer med moderat forhøyet serum kolesterol (5,0-7,5 mmol/l). Forsøkspersonene spiste 25 gram Vita Proaktiv margarin per dag (tilsvarer 2 g plantesteroler) i fire uker, etterfulgt av en ukes utvasking. Kontrollen var Vita hjertego’ lettmargarin.

Vita Proaktiv margarin reduserte totalkolesterolet med 10% og LDL-kolesterolet med 15% sammenlignet med baseline. Vita hjertego’ lettmargarin er en margarin som i seg selv har en svakt kolesterolreduserende effekt, og førte til en reduksjon i totalkolesterolet på 3% og LDL-kolesterolet på 5% sammenlignet med verdiene de hadde da de ble med i studien (baseline-verdiene). HDL-kolesterolet ble ikke påvirket etter inntak av noen av margarinene.

Mills’ ansvarlig for studien var Linda Granlund. Ansvarlig for studien ved Ullevål var Serena Tonstad.